آکادمی مهندس کرمی - تجربه یک آموزش با کیفیت!

نصب Laragon
آموزش نصب Laragon برای ویندوز

alt picture

پارسا خادم

در 13 اردیبهشت 1403

alt picture

آموزش نصب Laragon برای Windows

در این بخش از مقالات Codingk با موضوع "آموزش نصب Laragon" در خدمت شما خواهیم بود تا با این شبیه  ساز سرور آشنا شوید.

 

 

لاراگون چیست ؟

 

لاراگون یک ابزار شبیه ساز سرور مانند XAMPP است که تنها برای سیستم عامل ویندوز توسعه داده شده است. این محیط توسعه وب قابل حمل، سریع و قدرتمند برای PHP ، Node.js ، Python ، Java ، Go ، Ruby و غیره محسوب می شود. لاراگون دارای محیط کاربری ساده ای است و به راحتی قابلیت اضافه کردن ابزار های مورد نیاز را دارد.

 

 

برخی از ویژگی ها و کاربرد های Laragon

 

از ویژگی های برتر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • سبک و کاربردی : هسته برنامه لاراگون کمتر از 2 مگابایت حجم دارد و در حالت اجرا به کمتر از 4 مگابایت رم احتیاج دارد. این نرم افزار سبک و کاربردی است.

 

  • آزادی عمل بیشتر : لاراگون از سرویس های ویندوز استفاده نمی کند و سرویس های مخصوص به خود را دارد که به صورت موازی مدیریت می شوند و تداخلی با سایر نرم افزار ها و ساختار های ویندوز ایجاد نمی کند. این به این معنی است که شما می توانید هر برنامه ای را به راحتی و بدون هیچ مشکلی همزمان با لاراگون اجرا کنید.

 

  • گسترش آسان : شما می توانید به راحتی سرویس های مورد نظر خود را فقط با دانلود و کپی فایل ها در پوشه bin به محیط توسعه اضافه کنید.

 

  • اجرای همزمان : لاراگون یک ساختار حرفه ای و بروز دارد و می توانید با هر دو وب سرور Apache و Nginx آن همزمان و به صورت کاملا مدیریت شده کار کنید.

 

  • ارتقا نسخه PHP به سادگی : تنها با چند کلیک و دانلود کردن آخرین نسخه و قرار دادن آن در محل صحیح، منوی آبشاری به نسخه PHP اضافه شده و قابلیت تغییر نسخه PHP امکان پذیر می شود.

 

 

لاراگون از چندین زبان برنامه نویسی پشتیبانی می کند. این شامل زبان های محبوبی مانند :

 

  • PHP : لاراگون به عنوان یک محیط توسعه برای فریم ورک PHP معروف Laravel طراحی شده است.

 

  • Node.js : اگر شما از Node.js برای توسعه برنامه های جاوا اسکریپت استفاده می کنید، لاراگون نیز این زبان را پشتیبانی می کند.

 

 

  • Python : اگر به دنبال توسعه با Python هستید، لاراگون همچنین این زبان را ساپورت می کند.

 

  • Java : اگر برنامه نویسی با Java را ترجیح می دهید، لاراگون نیز این زبان را از طریق محیط توسعه خود پشتیبانی می کند. به طور کلی، لاراگون یک محیط چند زبانه است که به شما امکان توسعه با زبان های مختلف را می دهد.

 

 

نصب و دانلود Laragon

 

ابتدا میتوانید از طریق لینک های زیر با توجه به 32 بیتی یا 64 بیتی ویندوز خود آخرین نسخه لاراگون را دانلود نمایید. البته از آنجایی که ایران دسترسی به بسیاری از سایت های خارجی را به دلیل تحریم ها ندارد یا باید از ابزار های تغییر آی پی استفاده کنید یا از سایت های ایرانی استفاده کنید. در گوگل جستوجو کنید دانلود لاراگون، و وارد یک سایت ایرانی شوید. ما در این آموزش از سایت ایرانی Soft98.ir استفاده می کنیم، لینک های زیر مطلق به  سایت Soft98.ir هستند.

 

دانلود لاراگون نسخه 64 بیت

 

دانلود لاراگون نسخه 32 بیت

 

بعد از دانلود لاراگون با توجه به نسخه ویندوز خود که 64 بیت است یا 32 بیت، شما یک فایل با پسوند .rar دارید، روی آن راست کلیک کنید و آن را اکسترکت کنید. برنامه های مختلفی برای باز کردن فایل .rar هست، ما در این آموزش برای باز کردن فایل .rar از WinRAR استفاده میکنیم.

 

 

 

 

 

 

بعد از اکسترکت کردن فایل شما یک فایل با پسوند .exe دارید، فایل laragon-wamp.exe را اجرا نمایید. در این مرحله از نصب Laragon، شما باید زبانی که می خواهید هنگام نصب لاراگون باشد را انتخاب کنید، ما پیشنهاد می کنیم روی زبان English باشد و آن را تغییر ندهید. بعد از انتخاب روی دکمه Ok کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

در این قسمت محلی که Laragon میخواهد نصب شود را میتوانید انتخاب کنید. برای انتخاب محل نصب روی دکمه Browse… کلیک کنید. (میتوانید به صورت دلخواه هر درایوی را انتخاب کنید ولی به صورت رایج درایو C برای نصب برنامه ها به کار می رود.)

پشنهاد ما این است که محل نصب پیش فرض را تغییر ندهید.

 

 

 

 

 

 

در این مرحله از نصب 3 تا تیک است.

 

تیک اول : Run Laragon when Windows Starts برای این است که وقتی ویندوز شما بالا میاید برنامه Laragon خودکار اجرا میشود.

 

تیک دوم : Auto virtual hosts برای این است که وقتی شما لاراگون را استارت می کنید به صورت خودکار تمام پروژه های شما را به صورت url در فایل Host ویندوز قرار می دهد. (پیشنهاد می شود این تیک را غیرفعال نکنید.)

مانند : http://app.test

 

تیک سوم : برنامه Notepad++ و Terminal را برای شما نصب میکند.

(پیشنهاد می شود این تیک را غیرفعال نکنید.)

 

 

 

 

سپس بعد از زدن تیک های مورد نظر روی گزینه Install کلیک کنید تا برنامه Laragon نصب شود.

 

 

 

 

صبر کنید تا برنامه نصب شود ...

 

 

 

 

به آخرین مرحله نصب Laragon رسیدیم در اینجا دو تیک وجود دارد.

تیک اول : View the README file بعد از فعال کردن تیک و بعد از زدن دکمه Finish فایل راهنمای Laragon برای شما اجرا میشود.

 

تیک دوم : Run Laragon اگر تیک را فعال کنید بعد از زدن دکمه Finish برنامه Laragon به صورت خودکار برای شما اجرا می شود.

 

بعد از انتخاب کردن تیک ها روی دکمه Finish بزنید.

 

 

 

 

 

نصب برنامه Laragon با موفقیت انجام شد.

 

جمع بندی :

 

به طور کلی، لاراگون یک ابزار قدرتمند شبیه ساز سرور مناسب برای توسعه برنامه های کاربردی مدرن تحت وب است که فقط برای سیستم عامل ویندوز توسعه داده شده است، این محیط توسعه سبک و قابل حمل یکی از بهترین شبیه ساز های سرور برای زبان های PHP ، Node.js ، Python ، Java ، Go ، Ruby و غیره است.  می تواند فرآیند توسعه و پیاده سازی پروژه های وب را سریع و آسان تر کند، اگر سیستم عامل شما ویندوز است، حتما این ابزار حرفه ای را امتحان کنید. به طور کلی، لاراگون یک ابزار مناسب برای توسعه برنامه های کاربردی مدرن تحت وب است. اگر سیستم عامل شما ویندوز است، حتما این ابزار قوی و قدرتمند را امتحان کنید.

 

 

3 ماه پیش